Yureka - recenze

10. listopadu 2010 v 20:27 | Tenny |  Recenze
Už hodně dlouho jsem nenapsala žádnou recenzi. Stydět bych se měla! xD Tak jsem se rozhodla, že vám povyprávím o jedné naprosto úžasné manhwě, která stojí za to…
Yureka by vám mohla připomínat 1/2 prince, pokud jste to četli. Ale zatímco jsem Prince ze začátku zbožňovala, poslední díly mě nebavili a nakonec jsem to přestala číst. Yureka si ale vysokou laťku drží stále. Na rozdíl od Polovičního prince se totiž tolik nesoustředí na romantickou složku a humor dávkuje umírněněji… Je to prostě vážnější záležitost. A taky je tam víc akce, plno strategií a bitek. A pokud nejste s 1/2 princem seznámeni - jedná se o mahwu z prostředí online her...

" Zabít ho? Neber to slovo na lehkou váhu. Nevíš o tom nic. Tohle už není žádná hra, žádná virtuální realita… Tady jde o život. Opravdu si myslíš, že bys byl schopen někoho zabít?"

Yureka

Vítejte ve světě Lost Sagy! Odporné nestvůry, stateční hrdinové a království v nesnázích… Nádherná města, půvabné prodavačky zásob a zaplivané hospody na každém rohu. Tajemné jeskyně, věže plné nemrtvých, dračí sluje a husté lesy, které můžete navštívit. Staňte se hrdinou i vy!
V tomhle prostředí se nám poprvé představuje ústřední trojka - Lotto, Boromir a Ahdol, tři kamarádi do nepohody. Šermíř, válečník a mág. Naším hlavním hrdinou je černovlasý Lotto, malý vzrůstem, ale velký ctižádostí a ambicemi. Chytrý, se strategickým myšlením a dobře obeznámený s možnostmi hry. Boromir je z jiného těsta - velký hromotluk s blonďatým čírem, který zbožňuje hezké holky (ony ovšem nezbožňují jeho xD ) a ubohé vtipy. Poslední je potměšilý Ahdol se svým záhadným úsměvem, neustále v kápi, kteří většinou tvoří nejklidnější složku skupiny.
Většina lidí by myslela, že jsou to začátečníci, ale opak je pravdou. Tyhle tři se vybojovali mezi elitu - jako jedni z mála se stali "master players" - dosáhli ve svém povolání maximálního levelu. A nyní studují další povolání… Lotto je mistr mág a studuje na šermíře, Boromir je kněz a studuje na válečníka a Ahdol je bojový mnich, studující na mága. Zajímavé, ne?
Lotto, Ahdol a Boromir
Ale událost, která ovlivní jejich životy, hlavně Lottův, se nestane v online hře, ale ve skutečné realitě. Ve skutečnosti jsou totiž tihle tři obyčejnými studenty střední školy. Lotto, vlastním jménem Jang Kun je jen normální kluk, o kterém si všichni kromě jeho dvou kamarádů myslí, že online hry nesnáší a opovrhuje jimi. Žije doma s otravnou mladší sestrou a poněkud svéráznou matkou.
Každý rok si musí hráči obnovovat své hrací karty, protože vzhled jejich postav se generuje podle jejich opravdového vzezření.
Jednou, když si Lotto (budu mu říkat jeho nickem, protože ho tak stejně většinou adresují) jde obnovit kartu, narazí v cyber café na půvabnou sexy blondýnku. (vyšší a strarší než on, nutno podotknout) Tahle záhadná dívka si zapomněla v zařízení svojí hrací kartu - Lotto ji omylem sebere a vezme si jí domů. A pak si karty poplete a strčí tam tu její…
Jaké je jeho překvapení, když zjistí, že se v Lost saga objevil v podobě půvabné blondýnky. Je to ale zvláštní - člověk by neměl být schopen se zalogovat po jinou identitou, proti tomu je hra ochráněna.
A tak Lotto dojde k závěru, že musí jít o nějaký hackerský program, protože i hodnoty a skilly té postavy jsou zvláštní.
Ve své druhé podobě potká Ahdola a Boromira a rozhodne se toho využít. Seznámí se s nimi, a když se ho ptají na jméno, vzpomene si na to, co bylo napsáno na onom záhadném disku - Yureka. Přijde mimojiné taky na to, že kamarádi ho občas podvádějí a do dungeony chodí sami, aby nasbírali extra zkušenosti. Vzhledem k tomu, že je Lotto dost výbušný a má sklony k pomstychtivosti, rozhodne se jim to druhý den dát sežrat. Naloguje se správně a navrhne, aby navštívili tu samou věž, ve které jeho kamarádi byli včera, jakoby "náhodou". Ale stane se ještě jedna zvláštní věc - objeví se u něj vysoká hezká blondýnka a představí se jako Yureka…
"Kdo jsi?" "Jsem Yureka. To ty jsi mi dal tohle jméno…"
Ona a Lotto
Kdo je vlastně ona dívka, která se objevila druhý den? Lotto dojde k názoru, že to musí být umělá inteligence a je to jedna z možností onoho hackerského programu. Ale Yureka je jiná než ostatní AI - dokáže se učit a na umělou inteligenci reaguje zvláštně. Lotto nakonec dovolí Yurece, aby se připojila k jejich partě a postupem času se z naivní, dobromyslné a trochu dětinské Yureky a arogantního, ctižádostivého a chladně logického Lotta stane nerozlučná dvojice.
Jenomže lotto si neuvědomuje, že se zapletl do hry, která rozhodně není nevinná. Zkřížil cestu "Zabijákům" a "Lovcům" a za to se platí. Životem… Ne jen tím virtuálním, ale opravdovým.
A přestože si to Lotto nechce přiznat, postupem času mu na umělé inteligenci Yurece začíná záležet čím dál víc…

Yureka je skvělá manhwa s ještě lepším hlavním hrdinou. Lotto je sice malý, ale na rozdíl od drtivé většiny shounenů není blbec, naopak. Je hodně chytrý a pohotový a ví si rady skoro v každé herní situaci. Ale zase se chová jako člověk, na rozdíl od některých inteligentních postav v jiných mangách (ano, třeba v takovém Death Note) Je výbušný, dost zlomyslný, alergický na to, když si dělá někdo legraci z jeho velikosti a na rozdíl od třeba takové Edwarda Elrica, kterého by mohl připomínat, je to sobec. Ale zároveň je hodně lidský, zvlášťť když je zmatený nebo nešťastný. Většinou mi hlavní hrdinové lezou na nervy, ale Lotto je můj oblíbenec, prostě radost ho pozorovat. (největší sranda je když je Lotto v Yurečině těle, to jsou pak hlody…)
I když Yureka moc chytrá není, taky jsem jí měla, stejně jako další postavy. Třeba Ahdola, protože je neskutečně sexy (nevypadá na to, že jo? Ale když se začne rvát… xD)
Ahdol a Boromir

Vůbec, v Yurece je hodně velké množství postav. Možná občas zapomenete jejich jména, ale jejich povaha se vám zaryje do paměti. Stejně jako v Narutovi si pamatujete drtivou většinu postav, tady taky. Ať už je to Muria alias Medusa, která odstraňuje herní bugy a vzájemně se s naší trojkou nenávidí, NPC (non-player-character) Piri, která prodává zásoby v malém obchůdku a Lotto jí zbožňuje, zlodějská dvojčata Casey a Julie, které jsou ve skutečnosti slavné zpěvačky, hraničář/ninja/bard/lovec démonů Alpha/Gamma/Omega pokaždé s jiným jménem a jinou identitou (ale stejně mu všichni říkají Alpha a z toho jsou pak úžasné hlášky), arogantní Aradon, kterého považuje Lotto za rivala a ti dva se vzájemně nesnáší (že by to vylo tím, že Aradon je vysoký, světlovlasý a hezký? xD ), legendární válečník-samotář Basara, údajně nejsilnější v celé lost sáze, roztomilá kněžka a její služebník, bishík assasin John, šermíř Row… Raw… Prostě, nikdo včetně postav si nikdy nezapamatoval jeho jméno…
V Yurece jsou skvělé souboje, pokud se vám třeba v Polovičním princi líbila turnajová část, tak tady je taky. (i když v Princovi byla lepší) Ale kvalita se zvyšuje - z hloupých soubojů se stává boj o existenci celé Lost ságy a nakonec nastává obrovský zlom, když jedna z postav (neřeknu která, nebudu přece spoilerovat), se ztrácí… Dost možná navždycky. A teprve v tu chvíli se dovídáme něco o pravé majitelce Yureky…
Virtuální realita a skutečnost se začínají slévat, ekonomické machinace ovlivňují herní systém a za vším je něco víc, než se zdá.

Yureka není zrovna kvalitně přeložená - jména mají několik verzí. Můžete se setkat s Lottem, ale i s Lotem nebo s Rotem. (jo, ten slavný japonský problém l/r je i v korejštině)
Takže pokud se setkáte s jinými jmény, nedivte se.
Taky bych chtěla připomenoutm že je to MANHWA! To znamená, že se čte normálně po evropsku... Já na to vždycky zapomenu a ze setrvačnosti čtu obráceně a pak mi to nedává smysl. xD
Kdybych měla přemýšlet o všech mahwách, které jsem kdy četla, Yureka by asi vyšla vítězně. Ať už kvůli skvělému humoru, vyváženosti postav, akce i romatiky, úžasnému hlavnímu hrdinovi... Není to normální shounen. A shoujo už vůbec ne. Yureka je prostě Yureka. Stojí za to.

Mám takový pocit, že v ČR jsem snad jedniná, kdo tuhle skvělou věc zná, takže... Do toho! ;) Pokud se vám líbil Poloviční princ i pokud jste ho nečetli, Yureka by mohla padnout na vaší notu!
Můžete si jí přečíst (v aj, samozřejmě) tady - http://www.mangafox.com/manga/yureka/¨

Muria